Betriebswirtschaft

Regensburger Studierende gewinnen Business Challenge Week der Oxford Brookes University

Die Fakultät Betriebswirtschaft der OTH Regensburg nahm bereits zum zweiten Mal unter Leitung von Prof. Dr. Nina Leffers mit Studierenden der Masterprogramme Europäische Betriebswirtschaft und Betriebswirtschaft an der Business Challenge Week der Oxford Brookes University teil.

--- English version below ---

Die Business Challenge Week ist ein von der Oxford Brookes University ins Leben gerufener Consulting-Wettbewerb. Dabei beraten Masterstudierende in internationalen und interdisziplinären Teams lokale Unternehmen in betriebswirtschaftlichen Fragestellungen. Die intensive und herausfordernde Woche bot den teilnehmenden Regensburger Studierenden die Gelegenheit, sich mit vielfältigen praktischen Fragen auseinanderzusetzen. Beispielsweise ging es darum, wie eine traditionsreiche Autowerkstatt in einen Showroom für Micro-EVs transformiert werden kann oder welche Markteintrittsbarrieren für ein Algen-Business in Kanada bestehen.

Die Teilnahme an der Veranstaltung wurde durch Unterstützung der OTH-Stiftung, das DAAD-Förderprogramm PROMOS und einen Zuschuss der Fakultät ermöglicht.

Regensburger Erfolg bei der Business Challenge Week

Die Business Challenge Week war Bestandteil des Regensburger Moduls „Consulting Project“ und bot eine ideale Gelegenheit, die dort erworbenen Grundlagen der Beratungsarbeit in die Praxis umzusetzen. Die Regensburger Studierenden Pola Wittman und Ricky Martin konnten dabei mit ihrem Team ihre Fähigkeiten in strategischer Analyse, Storylining und Präsentation unter Beweis stellen. Mit ihrer Projektarbeit für die gemeinnützige Organisation der Chiltern Rangers belegten sie den ersten Platz.

Pola Wittmann, Studentin im Masterstudiengang Betriebswirtschaft, berichtete begeistert: "Unser Auftrag war es, für die Chiltern Rangers, die sich für den Schutz und die Konservierung eines Naturparks in England einsetzen, Strategien zu entwickeln, mit denen sie verstärkt jüngere Zielgruppen zur ehrenamtlichen Mitarbeit bewegen können. Die Woche war auf jeden Fall sehr 'challenging', aber ich habe in der kurzen Zeit sehr viel gelernt und wertvolle Erfahrungen gesammelt."

Ricky Martin, Student im Masterstudiengang Europäische Betriebswirtschaft, betonte die Bedeutung von Social-Media-Content, um jüngere Zielgruppen zu erreichen. „With attention spans dwindling by the day, one of the most effective ways to capture and maintain young people's interest now is through social media content that hooks them instantly. Which is exactly what we suggested Chiltern Rangers in their strategic planning by creating a humorous TikTok video for them, which ensures high engagement and reaching their target audience.” Mit diesem gut durchdachten und gleichzeitig sehr kreativen Projektergebnis, gelang es, die Jury in England zu überzeugen.

Prof. Dr. Nina Leffers, die die Exkursion nach Oxford begleitete, äußerte sich sehr positiv über den Aufenthalt: „Die Business Challenge Week ist eine sehr gute Gelegenheit für unsere Studierenden, ihre theoretischen Kenntnisse in einem internationalen Umfeld praktisch anzuwenden. Ich freue mich sehr, dass die Studierenden die anspruchsvollen Projektarbeiten so engagiert und kreativ lösen konnten.“

Eine besondere Erfahrung in Oxford

Für die Studierenden war die Woche in Oxford sehr arbeitsintensiv. Dennoch blieb die Zeit für eine Führung durch Oxford durch einen Professor der Oxford Brookes University.  Die Studierenden und Begleitpersonen hatten die Gelegenheit, die historischen und akademischen Sehenswürdigkeiten der Universitätsstadt aus erster Hand kennenzulernen. Diese Tour bot nicht nur Einblicke in die reiche Geschichte und Kultur Oxfords, sondern stärkte auch das Gemeinschaftsgefühl und den akademischen Austausch zwischen den beiden Hochschulen.

 

English version:

Regensburg students win Business Challenge Week at Oxford Brookes University

The Faculty of Business Administration at OTH Regensburg took part in the Business Challenge Week at Oxford Brookes University for the second time under the direction of Prof. Dr Nina Leffers with students from the Master's programmes in European Business Administration and Business Administration.

The Business Challenge Week is a consulting competition organised by Oxford Brookes University. Master's students work in international and interdisciplinary teams to advise local companies on business management issues. The intensive and challenging week offered the participating Regensburg students the opportunity to deal with a wide range of practical issues. For example, how a traditional car repair shop can be transformed into a showroom for micro-EVs or what market entry barriers exist for an algae business in Canada.

Participation in the event was made possible by support from the OTH Foundation, the DAAD PROMOS funding programme and a grant from the faculty.

Regensburg success at the Business Challenge Week

The Business Challenge Week was part of the Regensburg module "Consulting Project" and offered an ideal opportunity to put the basics of consulting work acquired there into practice. Regensburg students Pola Wittman and Ricky Martin and their team were able to demonstrate their skills in strategic analysis, storylining and presentation. They took first place with their project work for the non-profit organisation Chiltern Rangers.

Pola Wittmann, a student on the Master's degree programme in Business Administration, reported enthusiastically: "Our task was to develop strategies for the Chiltern Rangers, who are committed to protecting and conserving a nature park in England, to encourage younger target groups to volunteer. The week was definitely very challenging, but I learnt a lot in the short time and gained valuable experience."

Ricky Martin, a student on the Master's programme in European Business Administration, emphasised the importance of social media content in reaching younger target groups. "With attention spans dwindling by the day, one of the most effective ways to capture and maintain young people's interest now is through social media content that hooks them instantly. Which is exactly what we suggested to Chiltern Rangers in their strategic planning by creating a humorous TikTok video for them, which ensures high engagement and reaching their target audience." With this well thought-out and at the same time very creative project result, it was possible to convince the jury in England.

Prof Dr Nina Leffers, who accompanied the excursion to Oxford, was very positive about the trip: "The Business Challenge Week is a very good opportunity for our students to apply their theoretical knowledge in an international environment. I am delighted that the students were able to solve the challenging projects with such commitment and creativity."

A special experience in Oxford

The week in Oxford was very labour-intensive for the students. Nevertheless, there was still time for a guided tour of Oxford by a professor from Oxford Brookes University. The students and accompanying adults had the opportunity to get to know the historical and academic sights of the university city at first hand. This tour not only offered insights into Oxford's rich history and culture, but also strengthened the sense of community and academic exchange between the two universities.

Gruppenfoto vor einem Gebäude.
Studierende der OTH Regensburg zusammen mit Prof. Dr. Nina Leffers vor der Oxford Brookes Business School. Foto: OTH Regensburg/Felix Grode
Gruppenfoto vor einer Leinwand.
Studierende der OTH Regensburg zusammen mit Prof. Dr. Nina Leffers nach den erfolgreichen Pitches. Foto: OTH Regensburg/Felix Grode